Gratis wekker

5 juni 2019 - Senaru, Indonesië

Om 05.00 uur begint het gekwetter uit de minaret. We zijn direct wakker. De ramadan is afgelopen en kennelijk valt er dan wat te vieren. Er is een parade waarbij de moslims met een replica van hun moskee door de straten lopen. Die replica is gemaakt van petflessen. Best knap gedaan. Na drieënhalf uur is het eindelijk stil. Iedereen is vrij vandaag en opperbest gekleed. We zien overal vrouwen lopen met etensgerechten op hun hoofd. Vandaag mag er weer gegeten worden en dat wordt massaal gedaan. Wij hebben een forse rit met veel klimwerk voor de boeg naar Senaru. Dus wij moeten ook koolhydraten stapelen. Senaru ligt in de bergen aan de voet van de vulkaan Gunung Rinjani. Er worden veel trekkings georganiseerd en die worden natuurlijk veelvuldig aangeboden.  Wat is Lombok toch anders dan Bali. Wij vinden Lombok veel mooier omdat het nog authentiek is maar hoe lang blijft dit nog zo. Alleen al het transport is prachtig om te zien. Pick-up's en vrachtauto's vol met mensen. De scooter is hét vervoermiddel. De scooter biedt plaats voor vader, moeder en twee kinderen. Komt er een derde kind dan moet het gezin opschalen naar een tweede scooter.
We vermaken ons kostelijk bij al dit soort taferelen. We naderen Senaru en het routeboekje geeft aan dat het venijn in de staart zit, dus flink klimmen. Nou daar komen we achter. Het is knap afzien en af en toe even stoppen om op adem te komen maar uiteindelijk komen we aan in Senaru. Het hotel dat we hebben uitgekozen is dicht of bestaat niet meer, dus dan maar op zoek naar een andere slaapplek. Door de aardbeving van vorig jaar zijn sommige hotels dermate verwoest dat ze gesloten zijn. Gelukkig vinden we een hotel en ook daar zijn de gevolgen van de aardbeving nog heel zichtbaar en ook de faciliteiten zijn minimaal. Dus een primitieve slaapplek en douchen met koud water.