Vriendelijkheid kost niets

8 juni 2019 - Tetebatu, Indonesië

Vandaag staat de trip naar Tetebatu op het programma. Een niet al te zware rit. Omdat er geen andere keus is fietsen we veel over (semi) hoofdwegen. De wegen zijn druk. Het barst van de scooters, pick-up’s vol met locals en paardentaxi’s. Wij vinden dat helemaal niet vervelend en zelfs leuk want zo fietsen we midden in het leven op Lombok. Overal worden we begroet, er wordt gezwaaid en ‘good morning’ geroepen, ongeacht het tijdstip van de dag. De moslims zijn hier buitengewoon vriendelijk en hulpvaardig. Schooien om geld gebeurt nauwelijks en op de foto vinden ze prachtig. We fietsen van de ene desa door de andere en het landschap bljjft fraai. Er wordt veel tabak verbouwd. Jonge rijstplantjes worden in de blubber gezet en even verderop wordt rijst geoogst. Dan kan ook met meerdere rijstoogsten per jaar.
Het laatste stuk naar Tetebatu is even klimmen. Het is er aangenaam koeler omdat Tetebatu op 400 meter hoogte ligt.
We hebben een tip gekregen om bij Mr. Link de gaan eten. Hij heeft een primitieve homestay even verderop. Het is een aangename verrassing. Mr. Link is een spontane, enthousiaste en super vriendelijke vent. Met partner Ida kookt hij een verrassingsmenu voor ons en het smaakt verrukkelijk. Mr. Link pakt zijn gitaar en zingen kan hij ook. Het is een mooie ervaring hoe mensen kleur geven aan een primitieve omgeving.