Verwenplek

11 juni 2019 - Gili Gede, Indonesië

Vandaag is onze laatste fietstocht op Lombok. We gaan van Kuta naar Lembar, de plaats waar de boot weer naar Bali vertrekt. Maar eerst gaan we nog een paar dagen relaxen in een luxe resort op het eiland Gili Gede.
De route naar Lembar is fraai. We moeten eerst flink klimmen om bij zee weg te komen. Onderweg zien we een traditioneel Sasak-dorpje dat we natuurlijk bezoeken. We komen in een dorp met één en al levendigheid. Het verkeer zit muurvast en wij slalommen tussen de scooters en auto's door. Dit soort tafereeltjes zie je alleen op Lombok; op Bali heeft het toerisme al veel meer welvaart gebracht. Onderweg zien we natuurlijk weer de vele rijstvelden, tabaksplantages maar ook steenfabriekjes.
Wanneer we in Lembar aankomen, gaan we op zoek naar vervoer dat ons naar het eiland Gili Gede kan brengen. Dat is op zich niet zo'n probleem want de mensen zijn hier altijd uit op handeltjes. Een jonge vent kan wel een boot regelen. We kunnen de fietsen bij hem thuis stallen. We onderhandelen over de prijs en we hebben snel een deal. Hij wil het volledige bedrag ineens hebben maar daar trappen we niet in. We geven hem de helft en het resterende deel betalen we bij terugkomst. Uiteindelijk gaat hij akkoord.
Het is anderhalf uur varen maar een geweldig mooie toch over het water. We komen aan bij het Kokomo resort en we worden vorstelijk ontvangen. De dames krijgen een bloemenkrans opgehangen en niets is te veel voor de staf. Vanaf het eerste moment weten we dat we hier in de watten worden gelegd.